Sz. Tóth
Gyula cikke Wehner
Tibor: Tapló.
Kíméletlen Művészeti Napló, 1996-2006 című könyvéről
Megjelent: Agria, VII.
évf., 4. szám, 2013 tél, 268-270.
Mi van a paraván mögött? Avagy: a freskók háttérmozgása. Tolulnak a
címkék a vaskos könyvet kézbe véve. Ez nem vicces: ez napló. Vaskos, mert: (az
előzetesek nem számítva) tíz évet fog át, 718 oldal, napi jegyzetekkel, 1 kiló 14 deka. És a
tartalmi adatok: esetek, személyek, helyek, dokumentumok sorjáznak. Nem
kulisszatitkokkal traktál a író, művészettörténész. Már az 1980-as években úgy
érzékelte, az általa átélt, izgalmas események többnyire nyomtalanul eltűnnek.
Nincsenek dokumentálva. Aztán az Új
Forrás című folyóirat felkérésére jegyzetelni kezdett – regisztráció
spirálfüzetbe. Majd a személyesen megélt művészeti események rögzítése
megjelent a lapban, aztán már nem volt megállás. A téma: a művészet, a
művészélet, a művészetgondozás, az üzletmenet, (a „művészkedés”). Behatárolva:
a képzőművészet.
Nincs bevezetés, nincs búcsúszó, a hátsó
borítón egy üzenet szól. Hogy ír a szerző? Sűrűn, pontosan, szépen. Az éves
jegyzeteket fejezetcímmel látja el, sokat sejtetnek, például: valahol már érlelődnek mindenféle botrányok
(1998), van itt egy
csillapíthatatlan, állandó önigazolási kényszer (1999), Kodály Zoltán helyet
cserél az ötvenhatosokkal (2001), nem változott itt meg az ötvenes évek óta
semmi (2003), hatalmi jellegű művészeti törekvések (2006). Hogy készülnek a
jegyzetek? Napról napra. (A recenzens, aki maga is noteszíró szegénylegény,
tudja, mi munka ez.) Tengernyi adat, név, dátumok. Témák. És konfliktusok.
Sértődések. Pontosabban, azok leírása. Sértődjön, ki magára veszi. Csinos
kultúrpolitikai vircsaft is kirajzolódik. Hogyan pályázzunk? Hogyan pályázunk
mi? Hogy bánik a művésszel a hivatal, a múzeum, a tévé, a műkritika? S hogyan
bánnak a művészek egymással? Nekifeszülések, csúsztatások, tévedések. De nem
vígjáték ez.
Mit kínál a jegyzetfolyam, amikor elvezet egy
szövevényes világ magyar labirintusaiba? Alkalom a tűnődésre. Eddig is tudtuk,
a művészet nem (csak) ihlet kérdése. És nem habostorta. A vernisszázson
pukkannak a pezsgők, villannak a dekoltázsok, duruzsol a mű(értő) kritika. De
mi az ára? Művészetszervezés, menedzselés, mecenatúra, ár- (és át)verések –
pénz, paripa, fegyver. Tényleg, hol a művész?
A Le Monde francia napilap
műkereskedelmi szakértője, Judith Benhamou-Hue szerint, egy festmény árát
befolyásoló tényezők listáján az alkotó személye az ötödik. („Kortárs milliók”, Demokrata, 2013.július
24., 58-61.) A zsenit meg
körülrajongják, ajnározzák. De ki a zseni? Aki annak mutatja magát. Akit annak
kikiáltanak. A művész, az igazi, a hiteles meg összeszorított fogakkal
dolgozik, olykor dühödten, olykor bohém szívétől lendítve. Majd fátylat borít
aktuális modelljének pihegő testére. A szépirodalom, a filmek bőven szolgálnak
témával, érdekes, színes történetekkel, amit a publikum hálásan fogad, mert a
művészet vonzó ereje enyhíti életét. Szépséggel tarkítja szürke mindennapjait.
Akkor is jó, ha sokan csak a csillogást élvezik, szeretnek közel lenni a
művészethez. (Vagy csak a művészhez.) Mindegy is. Ki ne szeretné követni a mű
születését, a művész életének titkait, a művészet rejtelmeit. Ezt követjük a
múzeumokat járva Párizsban, Szentpéterváron, Madridban, vagy az
élettörténeteket olvasva: hogyan élt és alkotott, Rodin, Picasso. Ebből a
könyvből például azt, hogyan élt és alkotott Wagner Nándor Svédországban és
Japánban, vagy, hogy fordul a sora a magyar alkotóknak Egerben, Szentendrén és
másutt kis hazánkban.
Az is érdekes, amíg a mű megszületik, a
vajúdás, az alkotás. Ez egy dolog. De amíg „létrejön az esemény” több stációt
kell kiállni: finanszírozás, zsűrizés, kiállítás, nyilvánosság, kritika. Hogyan
mérik a művészetet? Az esztétáknak megvannak az ízlelő bimbóik, az ítélő
eszközeik. Mit is tart erről a költő, Voznyeszenszkij? „A vád fejemre:
formalizmus. / Az élet be messze dobog / Önöktől, tisztes formalin-dús / és
tömjénszagú tudorok.” (Este az építkezésen. Idézi Somlyó György: Másutt.
Digitális irodalmi Akadémia, 2011. [2013. augusztus 6.] ). Akármilyen tudományosak, akármilyen szakmaiak, vagy annak
feltüntetettek, ez a világ tele van szubjektivitással. Érzelemmel,
érzékiséggel. És jól van ez így.
Ez már csak így marad. Érzek hasonlóságot a
bölcsész tereppel. Mit ér a bölcsész, ha magyar? Demeter Tamás filozófus ezt mondja: „Míg
a természettudományokban a tudományok teljesítmény értékelésének vannak bevett
mérőszámai, addig a bölcsészettudományokban ilyenek eleve jóval kevésbé
érvényesíthetők, így a szubjektív tényezőknek óhatatlanul nagyobb szerep jut. A
baj az, hogy ezt az elkerülhetetlenül megjelenő szubjektív szempontot nem vagy
alig korlátozza a szakmai morál.” Hangsúlyozza: a bölcsésztudományos
teljesítményt is nemzetközi mércével kell mérni, mint ahogy az a
természettudományok területén gyakorlat. Ő szakmáról, tudományról beszél.
(Magyar Nemzet, 2013. július 13. 5. o.) A szakma, a tudomány képviselői nekiestek,
jobbról is, balról is. Ez nem „játék”. (Noha sírnom kell rajta.)” –
amint a Jobb és bal című
Babits-versben áll.
És mit ér a művész, ha magyar? A művészi alkotásoknak nagyobb a
nyilvánossági tere és köre, mint a filozófiai műveknek. A magyar
(képző)művészek munkái ismertek szerte a világban. E téren is vannak értékeink.
Működik, és nemzetközi a tetszésindex. (Működhetne sokkal jobban, persze.) A
kritikusok, az esztéták meg dolgoznak „mérőszámaikkal”. Esztétikai fokmérők, piaci
érték, ár és rés. Kinek szól a művészet? A művészetet
tátott szájjal, ihletetten szemlélő néző-olvasó hevülete fontos, ám, ha az
alkotást magát nézzük: maradjon a gyönyör – hasson a forma és az anyag. Hagyjuk
meg a befogadói élményt.
Nem tértünk el a tárgytól, a könyv eseményei
ragadtak el kicsit bennünket. Valami történt velünk. Elkalandozhatunk, erre
csábít, buzdít a szerző, aki „művészeti történéseket” említ, minduntalan,
következetesen. Nem művészettörténetet mond. Hasonlóan teszi, mint Fűzfa Balázs
az irodalom/tanítás mezején: a műveken keresztül az irodalmi eseményeket
szeretné megragadni, átélni, újraértelmezni a tanítványokkal, és megszabadulni
az irodalomtörténet merevségeitől, hatalmi-esztétikai „szabályozókkal” kiszabott
sablonjaitól, hatni kívánó, ám sokszor hamis, a művészre, a műre és a ránk
ragadt (ragasztott) értékítéleteitől.
Hogyan közelítsünk ehhez a könyvhöz? Hatalmas
munka. Mű/alkotás. Látnivalónak, olvasnivalónak is feladat. Lapozgatni is
nehéz, de izgalmas. Olvashatjuk folyamatosan, regényként, követhetünk témákat,
navigálhatunk időpontok mentén, előre ugorhatunk, és minden visszakereshető.
Élvezetes, krimiszerű, ám valós. És igen tanulságos, céhen belülieknek és céhen
kívülieknek. Akkor is, ha bizonyára nem mindenben van igaza a szerzőnek. A
recenzens „körön kívüli”, ezt nem érzékeli. Azt igen, hogy a szerző szándékát
nem a pletykaszintű leleplezés vezérli, hanem a feltárás. Úgy látja, hogy csak
ezzel a – saját bevallása szerint is kíméletlen – módszerrel lehet tisztábban
látni. S tisztába tenni...? Aki utána akar járni, nosza, csak tessék: a precíz
névmutató és helymutató – kutatói mestermunka – eligazítja. Bármilyen furcsa
is, a szerző „vizitátor”. Nem felforgató, nem csupán szemlélődő, de cselekvő,
belsőből vezérelt, a művészetet, az embert lélekben, igazságban, hittel imádó
lény. A nekem szóló dedikációban ez van írva: „… így teltek ezek a fordulatos
évek”. Ez nem csak nekem szól. Mindazoknak, akik, a szerzői üzenet nyomán, úgy
gondolják, hogy e könyv, „értékes részletekkel gazdagítja a darabjaira hullott,
a darabjaira hulló Egészet”.
Zárjuk a recenziót a könyv jegyzeteket indító
fejezetcímével: „szabadság, avagy egy szabad zsák”. Mert ez itt a kérdés. Jó
okunk van a jelen idő művészeti történéseit, mint problémakört, a
társadalomkultúra (lásd Szmodis Jenő) és a művészetfilozófia (lásd Fehér M.
István) dimenziói felé terelni. A művészetgondozók meg töprengjenek el,
szálljanak magukba, mielőtt a strasbourgi emberi jogi bírósághoz fordulnának.
Inkább olvassák el a Naplót. Kíméletlenül.
(A mű hűséges gondozóiról, a fentiek jegyében. Szerkesztette: F. Almási
Éva. Mutatók: Hedvig Olga. A könyvet
tervezte: Kemény Zoltán. A könyvet az Academia Humana Alapítvány szponzorálta.
Támogatta a Nemzeti Kulturális Alap Könyvkiadási Kollégiuma. Enciklopédia Kiadó, Budapest, 2013)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése