2018. április 18., szerda

Tanári notesz 12.

Alapítványunk támogatásával most jelent meg Sz. Tóth Gyula pedagógus-író tizenkettedik noteszkönyve a Hungarovox kiadónál. A szerző minden évben egy, az előző év eseményeit leíró és saját megjegyzéseivel ellátott kötettel örvendezteti meg a magyar nyelv, az oktatás művelőit és a tágabb Európában gondolkodó olvasót.


Tanári notesz 12. A megbillent Éden
A sorozat újabb kötetében is az élet dolgai, a szűkebb és tágabb élettérben felbukkanó jelenségek, emberi magatartások, társadalmi mozgásformák villannak föl, különböző élethelyzetekben, magán- és közszinten. A dátumok segítik a hiteles dokumentálást, a jelenségek folyamattá állnak össze. Kialakul a saját „gondolatmód”, mely – John Lukacs gondolatmenetével – a rögzített évek eseményeit történelemmé teszi. A széleskörű érdeklődés különféle területek felé viszi az olvasót: van itt irodalom, művészet, politika, szociológia, élet az unióban, mindennapi praktikák, média, kompetenciák és deficitek. És van: oktatás, pedagógia. A már meglévő magyar pedagógustudás áttekintő felhasználását, a „fenntartható fejlesztést”, a kísérletekkel bizonyított eredmények alkalmazását szorgalmazza. A jegyzetíró, a „benne-élő” megfigyelő nézőpontja, valamint az értelmezésre a művészetekből, irodalomból és a különböző társadalomtudományokból felhozott háttérismeretek bővítik az összefüggések szálait, segítve a továbbgondolást. A jegyzetek, a személyes életút beleszőtt epizódjaival érdekes villanások, kortörténeti értékű megfigyelések, forrásértékű feljegyzésekkel. Egy olyan magyar értelmiségi megfigyeléseiről, gondolatairól van szó, aki Európára irányuló kitekintését elsősorban a francia kultúrkörből szerzett alaposabb ismeretei alapján teszi, érzékenyen reagálva a világban lezajló dübörgő változásokra. Talán még időben jön a figyelmeztetés: a sokszor összevisszaságba hajló, megtévesztésre játszó, nagyzoló társadalmiságunk mellett, ne feledjük, hogy természeti lények is vagyunk.
A Tanári notesz nem kötelező segédanyag, de élvezetes és tanulságos lehet. Ajánlott meditálásra, elemző kibeszélésre: osztályfőnököknek, társadalomismeretet, kommunikációt, irodalmat, szakmát, életvitelt (módot és stílust) tanítóknak, iskolafokozat nélkül. Mindenkinek, aki kérdéseket tesz fel, és keresi a válaszokat, diákokkal, szülőkkel. Pedagógiai példatár az élet iskolájához.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése